Cieľ aktivity Analýza súčasného stavu hodnotenia výsledkov vedy a výskumu na ŽU a vytvorenie nových modelov procesu hodnotenia
Výstupy
Cieľom aktivity 1.1 bolo zavedenie systému hodnotenia výsledkov vedy a výskumu na úrovni jednotlivcov a kolektívov na ŽU. Jednotlivé pracoviská ŽU už v minulosti používali vlastné systémy hodnotenia pedagogických a vedecko-výskumných aktivít a ich výstupov u svojich pracovníkov. Systémy boli zamerané na rôzne priority, absentovala komplexnosť a ich rôznorodosť bránila všeobecnému využitiu s možnosťou vzájomného porovnania pracovísk. Všetky boli podrobne analyzované a na základe analýz boli definované silné a slabé stránky týchto systémov. Podobne boli analyzované niektoré zahraničné systémy, používané na európskych univerzitách – napr. britský RAE.
Závery analýz boli premietnuté do návrhu novej metodiky hodnotenia a bol špecifikovaný podrobne obsah hodnotiacich výstupov. Nová metodika je zameraná predovšetkým na aktivity univerzity, ktoré sú obsahom akreditačného procesu pracovísk.
Popis navrhnutej metodiky hodnotenia
Metodika vytvorená v rámci aktivity hodnotí výsledky tvorivej činnosti pracovníkov v troch úrovniach – vedecko-výskumnej a publikačnej činnosti, pedagogickej činnosti a v ostatných aktivitách pracovníkov.
1. Vedecko-výskumná a publikačná činnosť
Hodnotené aktivity zahrňujú nasledovné položky:
- Projektová činnosť.
- Publikačná činnosť a prezentácia výsledkov na konferenciách.
- Knižné publikácie.
- Publikačná aktivity v periodikách.
- Umelecká činnosť.
- Citácie a ohlasy.
- Aktivity v oblasti ochrany duševného vlastníctva (patenty, vynálezy, priemyselné vzory a pod.).
2. Pedagogická činnosť
Hodnotené aktivity zahrňujú nasledovné položky:
- Tvorba učebníc a učebných textov.
- Garancia študijných programov.
- Aktivity pri ukončovaní štúdia – vedenie prác, skúšanie, oponentské posudky, členstvá v komisiách a pod.
- Výučba a pedagogické aktivity mimo „tabuľovej“ výučby.
3. Ostatná činnosť
Hodnotené aktivity zahrňujú nasledovné položky:
- Aktivity v komisiách, radách.
- Organizačné aktivity.
- Expertízna činnosť.
- Atď.
Všetky aktivity boli ďalej podrobnejšie delené s dôrazom na rozlíšenie významnejších aktivít, podstatných z hľadiska akreditačného procesu univerzity. Rovnako boli všetky aktivity delené na domáce a zahraničné.
Každá aktivita má pri hodnotení definovanú váhu, popísanú množstvom bodov podľa jej rozsahu. Pri definovaní množstva bodov sa vychádzalo predovšetkým z odhadovanej časovej náročnosti evidovanej činnosti. Komplexný hodnotiaci hárok pracovníka je v prílohe tejto správy.